Artikel 1. Definities.
ALGEMENE VOORWAARDEN: de onderhavige Algemene Voorwaarden zoals die van
tijd tot tijd luiden.
GEBRUIKER: Rietveld-service., gevestigd te Zuilichem, hierna te noemen:
“Gebruiker” of “Rietveld-service”.
OPDRACHTGEVER: iedere natuurlijke persoon en/of rechtspersoon, die met
Gebruiker onderhandelt over de totstandkoming van een overeenkomst en/of met
Gebruiker een overeenkomst aangaat. Opdrachtgever en Gebruiker worden in het
hiernavolgende ook wel tezamen aangeduid met: “Partijen”.
BEVEILIGER: iedere natuurlijke persoon, die als zodanig bij Gebruiker staat
ingeschreven en/of is ingeleend bij derden die ten behoeve van Gebruiker
(Beveiligings)werkzaamheden verricht of gaat verrichten ten uitvoering van de
overeenkomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever.
Beveiligings WERKZAAMHEDEN: alle door Gebruiker en/of de beveiliger ten behoeve
van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden.
WERKLOCATIE; locatie waar de (beveiligers)werkzaamheden voor Opdrachtgever
uitgevoerd dienen te worden.
WERKTIJD: de gehele duur van de opdracht. Deze begint bij het aanvangen van de
werkzaamheden en eindigt bij de daadwerkelijke eindtijd van de werkzaamheden.
REISTIJD: de gehele duur van de Reistijd van woonplaats Beveiliger tot de
Werklocatie van Opdrachtgever en van Werklocatie Opdrachtgever tot aan
woonplaats van Beveiliger tezamen.
RUSTTIJD: de tijd dat de beveiliger het recht heeft om te rusten; per iedere dienst
van 5,5 uur onafgebroken werken heeft de beveiliger krachtens de wettelijke
bepalingen recht op 30 minuten Rusttijd. Per iedere dienst van 10 uur onafgebroken
werken heeft de beveiliger recht op 45 minuten Rusttijd.
REISKOSTEN: de kosten gemaakt voor het reizen van woonplaats beveiliger naar
Werklocatie en van Werklocatie terug naar woonplaats beveiliger. Dit betreft voor
Opdrachtgever een vast tarief. Gebruiker brengt 0,25 EUR per kilometer per
beveiliger in rekening gerekend vanaf Zuilichem.
DEFINITIES; bovenstaande definities zijn slechts bedoeld voor een duidelijke en
eenduidige uitleg van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 2. Toepasselijkheid.
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen,
overeenkomsten alsmede de feitelijke uitvoering van beveiligingswerkzaamheden
van en tussen Gebruiker en Opdrachtgever. Deze Algemene Voorwaarden blijven
ook na het beëindigen van de betreffende rechtsverhouding tussen Partijen van
toepassing.
2.2 Bij een offerte van Gebruiker wordt een exemplaar van deze Algemene
Voorwaarden aan Opdrachtgever verstrekt. Tevens zijn deze Algemene
Voorwaarden gepubliceerd op de website van Gebruiker.
2.3 Toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde Algemene
Voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen en de Algemene
Voorwaarden van Opdrachtgever maken uitdrukkelijk geen deel uit van de
overeenkomst tussen Partijen.
2.4 Eventuele afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden dienen uitdrukkelijk
schriftelijk in een overeenkomst tussen Partijen te worden overeengekomen en zijn
slechts rechtsgeldig voor zover deze door Gebruiker schriftelijk zijn aanvaard en
bevestigd.
2.5 Deze Algemene Voorwaarden zijn bovendien van toepassing op alle
(toekomstige) overeenkomsten tussen Gebruiker en Opdrachtgever, tenzij anders
wordt overeengekomen.
2.6 Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten alsmede de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden waarbij
voor de uitvoering van de opdracht derden dienen te worden betrokken.
2.7 Indien één of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden strijdig zijn met
het bepaalde in de overeenkomst, prevaleren de betrokken bepalingen van de
overeenkomst.
2.8 Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar is,
zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden volledig van kracht
blijven. In dit geval zullen Partijen in onderhandeling treden om overeenstemming te
bereiken over alternatieve bepaling welke de oorspronkelijke bepaling zoveel
mogelijk benadert.
Artikel 3. Aanbiedingen en totstandkoming van de overeenkomst.
3.1 Alle aanbiedingen en offertes van Gebruiker zijn vrijblijvend en aldus
herroepelijk.
3.2 Indien geen termijn voor aanvaarding is gesteld, blijft het aanbod van Gebruiker
gedurende twee weken van kracht.
3.3 Een overeenkomst tussen Gebruiker en de Opdrachtgever komt eerst tot stand
uitsluitend na schriftelijke bevestiging en/of telefonische bevestiging gevolgd door
een schriftelijke opdrachtbevestiging door Gebruiker, dan wel door uitvoering van
de opdracht door de Gebruiker dan wel wanneer de uitvoering van de opdracht voort
vloeit uit een eerder gesloten raamovereenkomst.
3.4 Eventuele aanvullingen of wijzigingen van de overeenkomst binden de Gebruiker
uitsluitend indien en voor zover deze door Gebruiker schriftelijk zijn bevestigd.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst.
4.1 Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van een goed vakmanschap (laten) uitvoeren. Eén en ander
op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
4.2 Gebruiker is geheel vrij in de keuze van de beveiliger(s) die voor de
werkzaamheden worden ingezet. Opdrachtgever kan een voorkeur uitspreken, maar
Gebruiker is niet gehouden hier navolging aan te geven.
4.3 Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden door de door haar
aangewezen (rechts)personen – waaronder ook derden – uit te laten voeren indien
en voor zover dit volgens Gebruiker is vereist voor een goede uitvoering van de
Overeenkomst. Dit vloeit voort uit de aard van de opdracht. De toepasselijkheid van
het artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitgesloten.
4 .4 De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en informatie, waarvan
Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk en/of bevorderlijk zijn en/of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk en/of
bevorderlijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig en in ieder geval
voorafgaand aan de werkzaamheden aan Gebruiker worden verstrekt. Indien de
voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke en/of bevorderlijke gegevens
niet, dan wel niet tijdig, aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de
uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging
voortvloeiende kosten aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
4.5 De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle voorzieningen en
veiligheidsmaatregelen zijn getroffen, waarvan Gebruiker aangeeft dat deze
noodzakelijk en/of bevorderlijk zijn en/of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk en/of bevorderlijk zijn voor het uitvoeren
van de Overeenkomst. In ieder geval zal de Opdrachtgever zorgdragen voor de op
grond van publiekrechtelijk gestelde normen, zoals onder andere maar niet beperkt
tot de uit de Arbeidsomstandighedenwet vereiste voorzieningen en maatregelen
(zoals onder andere maar niet beperkt tot toiletten en een kantineruimte op de
Werklocatie).
4.6 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan
doordat de Opdrachtgever in verband met de uitvoering van de Overeenkomst deze
benodigde maatregelen dan wel voorzieningen niet, althans niet afdoende, heeft
getroffen dan wel beschikbaar heeft gesteld.
4.7 De Opdrachtgever draagt daarnaast zorg voor dat alle benodigde vergunningen
– voor aanvang van de eerste werkzaamheden – in het bezit zijn van Gebruiker,
waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk en/of bevorderlijk zijn en/of
waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk
en/of bevorderlijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst. In ieder geval zal de
Opdrachtgever zorgdragen voor de benodigde vergunning(en) in verband met het
plaatsen van beveiligers en/of andere projectmedewerkers.
4.8 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade dan wel gegeven boetes, van welke
aard dan ook, ontstaan door gebrek aan de vereiste vergunningen. Opdrachtgever
draagt deze kosten verbonden aan de ontstane schade, dan wel boetes.
4.9 Gebruiker is niet gehouden samen te werken met door de Opdrachtgever of
derden – zonder vooraf schriftelijk gegeven toestemming – ingeschakelde
Verkeersregelaars. Indien de Opdrachtgever en/of een derde andere beveiligers
heeft ingeschakeld, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de Overeenkomst op
te schorten en/of op te zeggen, conform artikel 7.
4.10 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan
doordat de Opdrachtgever de noodzakelijke en/of bevorderlijke gegevens niet heeft
verstrekt conform 4.3 4.4 en 4.5 van dit artikel, dan wel doordat Gebruiker is
uitgegaan van door Opdrachtgever onjuiste en/of onvolledige verstrekte gegevens.
4.11. De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor alle schade die voortvloeit uit het
niet naleven van het onbepaalde in 4.1 t/m 4.6 van dit artikel.
Artikel 5. Wijziging van de overeenkomst.
5.1 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering naar het oordeel van Gebruiker noodzakelijk en/of bevorderlijk
is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, is Gebruiker in
een spoedeisend geval hiertoe bevoegd zonder daarover in overleg te treden met de
Opdrachtgever. Gebruiker is nimmer verplicht tot het wijzigen, verminderen of
aanvullen van de werkzaamheden.
5.2 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering naar het oordeel van Gebruiker noodzakelijk en/of bevorderlijk
is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, is Gebruiker in
een niet-spoedeisend geval hiertoe bevoegd, na overleg met de Opdrachtgever.
Gebruiker is nimmer verplicht tot het wijzigen, verminderen of aanvullen van de
werkzaamheden.
5.3 Indien de wijziging of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties heeft, zal Gebruiker de Opdrachtgever hierover inlichten. De
Opdrachtgever is verplicht de eventuele extra kosten in verband met de wijziging
van de werkzaamheden die noodzakelijk waren voor een behoorlijke uitvoering van
de Overeenkomst, te voldoen.
5.4 Het tijdvak waarbinnen c.q. het tijdstip waarop de overeengekomen
werkzaamheden zullen worden verricht, is vastgesteld in de verwachting dat de
omstandigheden waaronder zulks behoort plaats te vinden na de aanvaarding van de
opdracht niet zullen wijzigen. Indien de omstandigheden na aanvaarding van de
opdracht wijzigen, meldt Gebruiker dit tijdig aan Opdrachtgever en is Gebruiker
gerechtigd om de tarieven aan te passen en de overeenkomst te wijzigen. Gebruiker
meldt zulks per omgaande aan Opdrachtgever.
Artikel 6. Annulering van de werkzaamheden.
6.1 De Opdrachtgever en Gebruiker hebben de mogelijkheid een overeengekomen
opdracht te annuleren.
6.2 Annulering dient schriftelijk plaats te vinden. Er is pas sprake van
gerechtvaardigde annulering indien Gebruiker deze schriftelijk heeft bevestigd.
6.3 In geval van tussentijdse annulering van overeengekomen
beveiligingswerkzaamheden door de Opdrachtgever is de Opdrachtgever verplicht
de door Gebruiker in verband met de werkzaamheden gemaakte kosten te
vergoeden en verbeurt de Opdrachtgever hieronder opgenomen staffel te berekenen
boete, onverminderd het recht van Gebruiker volledige schadevergoeding te
vorderen.
6.4 Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert, dan worden annuleringskosten aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
Deze annuleringskosten bedragen:
– bij annulering korter dan 12 uur voor aanvang van de werkzaamheden: 100% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht;
– bij annulering korter dan 24 uur voor aanvang van de werkzaamheden: 75% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht.
– bij annulering korter dan 48 uur voor aanvang van de werkzaamheden: 50% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht.
– bij annulering korter dan 72 uur voor aanvang van de werkzaamheden: 25% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht.
– bij annulering langer als 72 uur voor de aanvang van de werkzaamheden: 0% van de overeengekomen vergoeding voor de opdracht.
6.5. Bovengenoemde kostenregeling doet niet af aan de mogelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever voor de schade die voortvloeit uit de annulering.
6.6 Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door de Opdrachtgever
wordt geannuleerd, of minder dan de overeengekomen uren worden ingezet, worden
de werkelijk gewerkte uren door beveiligers(s) in rekening gebracht waarbij een
minimum van 100% van de overeengekomen uren geldt.
Artikel 7. Beëindiging van de overeenkomst.
7.1 De Gebruiker is te zijner keuze gerechtigd, zonder enige verplichting tot
schadevergoeding en onverminderd de hem verder toekomende rechten, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden dan wel de (verdere) uitvoering
van de overeenkomst opschorten indien.
7.2 Na het sluiten van de Overeenkomst aan Gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever niet of niet
tijdig aan zijn verplichtingen zal voldoen.
7.3 Gebruiker de Opdrachtgever heeft verzocht voldoende zekerheid te stellen voor
de nakoming en deze zekerheid binnen de gestelde termijn uitblijft dan wel
onvoldoende. in geval van faillissement, liquidatie of (voorlopig) surseance van
betaling van de Opdrachtgever. Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld. Indien
het vermogen van Opdrachtgever onder bewind wordt gesteld. Op opdrachtgever de
wettelijke schuldsanering van toepassing wordt verklaard. De Opdrachtgever
anderszins in verzuim is doordat Opdrachtgever niet of niet behoorlijk of niet tijdig
voldoet aan zijn verplichtingen die uit de Overeenkomst voortvloeien.
7.4 In de in sub genoemde gevallen is Gebruiker bevoegd en staat het ter vrije
bepaling van Gebruiker de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de
Overeenkomst te ontbinden, één en ander onverminderd het recht om
schadevergoeding te vorderen.
7.5 Indien van in sub genoemde gevallen sprake is, is Opdrachtgever van
rechtswege in gebreke, zonder dat ingebrekestelling is vereist. De vorderingen die
Gebruiker heeft op Opdrachtgever zijn in bovengenoemde gevallen onmiddellijk
opeisbaar.
7.6 Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of
materiaal waarvan Gebruiker zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of
zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de
Overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar
wordt, dat door nakoming van de verplichtingen onder de Overeenkomst Gebruiker
verlies zal lijden op de uitvoering van de Overeenkomst, is Gebruiker bevoegd de
overeenkomst te ontbinden.
7.7 Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst te doen ontbinden indien zich
omstandigheden voordoen van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst
onmogelijk is of naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan
worden gevergd.
7.8 Als Opdrachtgever de overeenkomst wil ontbinden zonder dat sprake is van een
toerekenbare tekortkoming van Gebruiker en Gebruiker hiermee instemt, wordt de
overeenkomst met wederzijds goedvinden ontbonden. In dit geval heeft Gebruiker
recht op vergoeding van alle gemaakte kosten en vermogensschade zoals geleden
verlies en gederfde winst.
7.9 Opzeggingen dienen per aangetekend schrijven aan de andere partij kenbaar te
worden gemaakt. Tot er rechtsgeldig is opgezegd, blijft Opdrachtgever te allen tijde
aansprakelijk voor alle uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
7.10 In geval van ontbinding zijn de vorderingen van Gebruiker onmiddellijk
opeisbaar en is de Opdrachtgever verplicht de door Gebruiker in verband met de
Overeenkomst gemaakte kosten te vergoeden, onverminderd het recht van
Gebruiker volledige schadevergoeding te vorderen.
Artikel 8. Geheimhouding en non-concurrentie.
8.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij
in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.
Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is meegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
8.2 Partijen verplichten zich om gedurende de duur van de Overeenkomst en
gedurende een periode van één jaar na beëindiging daarvan geen personeel van de
andere partij in dienst te nemen zonder toestemming van de andere partij.
Artikel 9. Intellectuele- en industriële eigendom.
9.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 (Geheimhouding en non-concurrentie)
van deze voorwaarden behoudt Gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor
die haar toekomen op grond van de Auteurswet, dan wel op grond van enige andere
wetgeving op het gebied van intellectuele- en industriële eigendom.
9.2 Alle door Gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen,
schetsen, tekeningen, software, gegevensdragers et cetera zijn uitsluitend bestemd
om te worden gebruikt door de Opdrachtgever in het kader van de Overeenkomst en
mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Gebruiker worden
verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht. Na afronding
van de werkzaamheden door Gebruiker, draagt de Opdrachtgever naar keuze van
Gebruiker zorg voor terugzending ofwel vernietiging van deze stukken.
9.3 Gebruiker behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden dan ter uitvoering van
de Overeenkomst te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter
kennis van derden wordt gebracht.
9.4 Gebruiker is gerechtigd ten behoeve van promotionele activiteiten de naam van
de Opdrachtgever dan wel het Project te gebruiken.
Artikel 10. Klachten.
10.1 Klachten met betrekking tot (beveiligers)werkzaamheden dienen binnen drie
dagen na beëindiging van deze werkzaamheden schriftelijk bij Gebruiker te worden
ingediend, bij gebreke waarvan de opdracht wordt vermoed naar behoren te zijn
uitgevoerd.
10.2 Deze termijn van drie dagen is een fatale termijn. Klachten die na deze termijn
binnenkomen, worden niet in behandeling genomen.
10.3 Indien Gebruiker de klacht gegrond acht, zal Gebruiker de prestatie alsnog
verrichten zoals overeengekomen, voor zover de klacht tijdens het de
desbetreffende werkzaamheden wordt gemeld. Indien de klacht gegrond is en pas
na afloop van de desbetreffende werkzaamheden gemeld wordt en de nakoming
blijvend onmogelijk is, zal Gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen
van artikel 15 (Aansprakelijkheid).
10.4 De verplichting tot betaling van de overeengekomen prijs blijft bestaan, ook
indien de Opdrachtgever tijdig reclameert. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan
de betaling van het honorarium op te schorten dan wel te verrekenen in geval van
reclame.
Artikel 11. Prijzen.
11.1 Aan de Opdrachtgever wordt in ieder geval – maar niet beperkt tot – in
overeenstemming met de gesloten overeenkomst in rekening gebracht; de Werktijd,
(inclusief Rusttijd), de Reistijd en de Reiskosten, waarbij de totale tijd wordt afgerond
op 15 minuten naar boven.
11.2 Het eerste uur van de totale omvang Reistijd is voor rekening van Gebruiker.
11.3 In het geval dat gebruik wordt gemaakt door beveiliger van Openbaar Vervoer,
begint de Reistijd bij het NS Station of busstation van de woonplaats van de
beveiliger.
11.4 Indien de beveiliger binnen de eigen woonplaats reist, wordt aan de
Opdrachtgever geen Reistijd in rekening gebracht.
11.5 Voor de Werktijd geldt een minimum van vier uur per opdracht per dag per
beveiliger. Het geldende uurtarief staat vermeld in de opdrachtbevestiging en/of
overeenkomst tussen Partijen.
11.6 Alle prijzen, zoals genoemd in de opdrachtbevestiging en/of overeenkomst, zijn
exclusief BTW en eventuele andere door de overheid te heffen rechten of
belastingen.
11.7 Indien de opdracht plaatsvindt tussen 06.00 en 18.00 op maandag t/m vrijdag
wordt het reguliere tarief van Gebruiker in rekening gebracht, tenzij anders
overeengekomen. Voor de uren die beginnen na 18.00 of voortduren tot na 18:00 uur
en/of de uren tot 06:00 uur, wordt vanaf voornoemde tijdstippen 25% bovenop het
standaard uurtarief aan Opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij anders
overeengekomen.
11.8 Vanaf de nacht van vrijdag op zaterdag tot maandagochtend 6.00 uur wordt een
toeslag van 50% ten opzichte van het reguliere tarief in rekening gebracht, tenzij
anders overeengekomen.
11.9 Indien Opdrachtgever een opdracht plaatst binnen 12 uur voor aanvang van de
gewenste opdracht, wordt een spoedtoeslag berekend van 50% op het reguliere
uurtarief, tenzij anders is overeengekomen.
11.10 Noodzakelijkerwijs door de beveiliger te maken Parkeerkosten die ter plaatse
dienen te worden voldaan, worden doorbelast aan Opdrachtgever per factuur.
Eventueel andere kosten die ter plaatse gemaakt dienen te worden, zullen eveneens
door middel van facturatie achteraf aan de Opdrachtgever in rekening worden
gebracht.
11.11 Na de aanbieding of na het tot stand komen van de overeenkomst ingevoerde
of verhoogde belastingenheffingen en andere belastingen voor zover betrekking op
de opdracht, komen volledig voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 12. Betaling.
12.1 Een factuur van Gebruiker dient Opdrachtgever binnen 14 dagen na
factuurdatum te voldoen op de door Gebruiker aan te geven wijze.
12.2 Indien de opdrachtbevestiging hierover niets vermeldt, dient betaling te
geschieden via overmaking van het verschuldigde bedrag op de bankrekening van
Gebruiker.
12.3 De factuur wordt opgemaakt aan de hand van de in artikel 11 gemaakte kosten
en prijzen. De facturen worden opgemaakt op basis van de door de beveiliger
opgegeven uren en door de beveiliger en Gebruiker gemaakte kosten met betrekking
tot de opdracht.
12.4 Indien betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen
betalingstermijn, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Wederpartij is
eveneens aan Gebruiker direct rente verschuldigd.
12.5 Opdrachtgever is niet gerechtigd tot opschorting of verrekening van de factuur
met de door hem gepretendeerde vorderingen op Gebruiker.
12.6 Betaling van het verschuldigde bedrag aan een ander dan de Opdrachtgever
geldt niet als bevrijdende betaling.
12.7 De betaling dient te geschieden in euro’s.
12.8 Eventuele vragen, dan wel opmerkingen over een ontvangen declaratie dienen
binnen 7 dagen na factuurdatum bij Gebruiker kenbaar te worden gemaakt, bij
gebreke waarvan de declaratie als akkoord bevonden wordt beschouwd. Eventuele
vragen en opmerkingen na voornoemde periode worden niet in behandeling
genomen.
12.9 Indien Opdrachtgever enig door hem verschuldigd bedrag niet tijdig voldoet dan
wel indien Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt of in staat van
faillissement wordt gesteld, is Opdrachtgever van rechtswege in gebreke, zonder
dat ingebrekestelling is vereist. In dat geval zijn alle vorderingen van Gebruiker op
Opdrachtgever onmiddellijk volledig opeisbaar, ook in het geval facturatie nog niet
heeft plaatsgevonden, en maakt Gebruiker tevens aanspraak op een
vertragingsrente/contractuele rente van 2% per maand van het openstaande
factuurbedrag(en), waarbij een gedeelte van de maand als een volle maand wordt
berekend.
12.10 Opdrachtgever is gehouden buitengerechtelijke kosten te vergoeden indien hij
niet binnen de afgesproken termijn betaalt.
12.11 Daarnaast vallen alle kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor
rekening van Opdrachtgever waaronder ook – maar niet beperkt tot – de kosten voor
het opstellen en verzenden van aanmaningen, het doen van een schikkingsvoorstel
en het inwinnen van inlichtingen tenzij de Opdrachtgever aan kan tonen dat deze
onredelijk hoog zijn.
12.12 De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van het totaal
verschuldigde bedrag met een minimum van € 350.
12.13 Iedere betaling door Opdrachtgever strekt allereerst tot voldoening van de
verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende
kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door
Opdrachtgever in mindering op de in de hoofdsom openstaande vordering(en). Een
en ander ongeacht een eventuele andersluidende aanwijzing van de Gebruiker.
Artikel 13. Zekerheid.
13.1 Indien de kredietwaardigheid van Opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, of
anderszins goede grond bestaat dat de Opdrachtgever zijn verplichtingen niet (op
tijd) zal nakomen, is de Opdrachtgever verplicht op eerste verzoek van Gebruiker
terstond genoegzame en in de door Gebruiker gewenste vorm zekerheid te stellen
en deze zo nodig aan te vullen voor de nakoming van al zijn verplichtingen, bij
gebreke waarvan zij de uitvoering van de overeenkomst mag opschorten.
13.2 Indien de Opdrachtgever aan een verzoek als bedoeld niet binnen 14 dagen na
een daartoe strekkend schriftelijk verzoek gevolg heeft gegeven, worden al zijn
verplichtingen jegens Gebruiker direct opeisbaar.
13.3 Indien behoorlijke nakoming door Gebruiker ten gevolge van één of meer
omstandigheden, die niet voor rekening van Gebruiker komen – waaronder de
omstandigheden in het vorige lid genoemd, weersomstandigheden, staking,
overheidsmaatregelen zoals wegwerkzaamheden, vertragingen in het Openbaar
Vervoer, ziekte van Verkeersregelaar waardoor niet tijdig een vervanging kan
worden geregeld) – geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, hetzij tijdelijk hetzij blijvend,
heeft Gebruiker het recht de overeenkomst te ontbinden en is Gebruiker aan
Opdrachtgever geen schadevergoeding verschuldigd.
Artikel 14. Verplichtingen Opdrachtgever.
14.1 De Opdrachtgever is in ieder geval verplicht zorg te dragen voor een degelijke
werkinstructie waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden er verricht dienen te
worden.
Artikel 15. Aansprakelijkheid van Gebruiker.
15.1 De aansprakelijkheid van Gebruiker jegens de Opdrachtgever en derden voor
schade, die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst,
is steeds beperkt tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering in het
desbetreffende geval aanspraak geeft. Indien en voor zover om welke reden dan ook
er geen verzekering is, geen uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht
plaatsvinden, of deze geen dekking biedt, is iedere aansprakelijkheid van Gebruiker
steeds beperkt tot het bedrag van de factuurwaarde van de Overeenkomst.
15.2 Gebruiker is in ieder geval niet aansprakelijk voor: gevolgschade, zoals maar
niet beperkt tot schade in de vorm van winstderving en andere indirecte schade,
schade doordat werknemers van Gebruiker te laat ter plekke arriveren vanwege
vertragingen in de Reistijd die buiten de macht van Gebruiker liggen en/of die niet
reeds in de gebruikelijke door Gebruiker aangehouden reistijdmarge zijn
opgenomen, schade die is veroorzaakt door het niet-leidinggevende personeel van
Gebruiker, schade die het gevolg is van het niet verkrijgen van de vereiste
vergunningen door de Opdrachtgever, Gebruiker en/of anderen, schade die ontstaat
door overheidsingrijpen, zoals bijvoorbeeld het treffen van noodmaatregelen of het
veranderen van wetgeving et cetera.
15.3 Elk vorderingsrecht van de Opdrachtgever jegens Gebruiker vervalt na verloop
één jaar nadat de verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst door Gebruiker zijn
voltooid en/of dienden te zijn voltooid, tenzij binnen één jaar een procedure
aanhangig is gemaakt. Bij deelovereenkomsten wordt deze termijn geacht te gelden
na afloop van de voltooiing van iedere deelovereenkomst.
15.4 De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker tegen aanspraken van derden in
verband met de uitvoering door Gebruiker van de Overeenkomst, tenzij in de
Overeenkomst en deze algemene voorwaarden expliciet is opgenomen dat deze
aanspraken voor rekening en risico van Gebruiker komen.
15.5 Bij het inschakelen van derden door Gebruiker zal zij steeds de nodige
zorgvuldigheid in acht nemen. Gebruiker is echter voor eventuele tekortkomingen
en/of onrechtmatig handelen van deze derden niet aansprakelijk.
15.6 De aansprakelijkheidsbeperking onder sub hier boven geldt tevens voor fouten
van door Gebruiker ingeschakelde derden en/of voor het niet deugdelijk
functioneren van door Gebruiker bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruikte
zaken.
15.7 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid van
Gebruiker.
Artikel 16 Aansprakelijkheid van de Opdrachtgever.
16.1 De Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade die Gebruiker lijdt in verband
met de uitvoering van de Overeenkomst, ongeacht of deze schade is toegebracht
door de Opdrachtgever of een derde.
Artikel 17 Overmacht.
17.1 Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Gebruiker opgeschort. Indien
de overmacht zodanig is dat nakoming van de verplichtingen uit hoofde van de
Overeenkomst op de overeengekomen datum, dan wel data, niet mogelijk is, zijn
beide partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval
voor Gebruiker een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
17.2 Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van een
verbintenis verhinderen en die niet aan Gebruiker kunnen worden toegerekend.
Hieronder zullen in ieder geval, maar niet beperkt tot, de volgende omstandigheden
vallen: stakingen in andere bedrijven dan die van Gebruiker, stakingen in het bedrijf
van Gebruiker, (bovenmatig) ziekteverzuim in het bedrijf van Gebruiker, vertraging in
verband met bijvoorbeeld pech of files buiten de door Gebruiker berekende Reistijd
van de verkeersregelaars van Gebruiker, het niet verkrijgen van de voor de
uitvoering van de Overeenkomst benodigde vergunningen door Gebruiker, de
Opdrachtgever of een derde, ingrijpen van overheidswege,. niet voorzienbare
verkeers- en vervoersproblemen.
17.3 Indien Gebruiker bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar
verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan
voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel van haar
verplichtingen afzonderlijk te factureren en is de Opdrachtgever gehouden deze
factuur te voldoen als betrof het de betaling van een vergoeding voor een
afzonderlijke verbintenis.
Artikel 18. Toepasselijk recht en bevoegde rechter.
18.1 Op elke aanbieding, offerte en opdracht/overeenkomst tussen Gebruiker en
Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
18.2 Alle geschillen tussen Gebruiker en Opdrachtgever uit hoofde van een
overeenkomst of voortvloeiende uit een overeenkomst tussen Partijen zullen bij
uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter, zulks ter vrije keuze van de
Gebruiker, aan de bevoegde rechter.
Artikel 19. Geldigheid.
19.1 De ongeldigheid van één of meer bedingen in deze Algemene Voorwaarden kan
nimmer leiden tot aanspraken van de ene partij op de andere partij en laat de
geldigheid van alle andere bedingen onverlet.
19.2 Alle titelwoorden die gebruikt worden in deze Algemene Voorwaarden en/of in
een overeenkomst zijn voor het gemak en zijn van geen enkel belang voor de
interpretatie van de voorwaarden en/of de overeenkomst. Hieraan kunnen door
Partijen dan ook geen rechten worden ontleend.
19.3 Deze Algemene Voorwaarden zijn niet alleen bedongen voor Gebruiker, maar
ook voor de bestuursleden van Gebruiker en voor de werknemers en hulppersonen
van Gebruiker, als waren zij door henzelf bedongen.
Artikel 20. Inschrijving.
20.1 Rietveld-service is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van
Koophandel te Eindhoven.
van Voordenpark 6K
5301 KP Zaltbommel
085 303 42 30
www.rietveld-service.nl
Info@rietveld-service